Lambdasonde (NOx, O2) auto diesel en benzine
Lambdasonde (NOx, O2) voor andere autoproducenten
Lambdasonde (NOx, O2) voor auto's
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Lambda sensor met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
NOx-sensor fabrikant catalogue:
Vervang een Lambdasonde (NOx, O2) onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Lambdasonde (NOx, O2)
- mechanische defecten;
- thermische overbelasting door ontstekingsfouten;
- afscheiding van verbindingscircuits;
- sluiten;
- verstopping door verbrandingsresten van brandstof.
- verhoging van uitstoot;
- verhoogd brandstofverbruik;
- instabiele stilstand;
- verlaging van dynamica voertuig;
- defecte katalysator;
- auto schokt, zelfs indien de motor opgewarmd is.
- remvloeistof en antivries in het onderdeel;
- slechte staat van olieverzegelingen;
- reiniging van de behuizing van de lambdasonde met een chemisch actief middel;
- blootstelling aan de geconcentreerde lucht-brandstof mengeling;
- verhoogde concentratie van loden samenstelling in brandstof;
- verstoppen van de brandstoffilter;
- lekken van de behuizing van de lambdasonde;
- binnendringen van lucht of uitlaatgas;
- onjuiste of onderbroken stroomvoorziening naar de hoofdbedieningseenheid;
- oververhitting van luchtsensorelementen door zwakke kwaliteit van de brandstofmengeling;
- versleten staat van het onderdeel.
Om een diagnose uit te voeren op de staat van de lambdasonde, start de motor en warm deze op. Het level aan resterende zuurstof in het uitlaatgas wordt correct weergegeven bij 300-400 °C. Gebruik de oscilloscoop voor toegang tot de frequentie en golfvorm. De volgende stap is om de indicators van de weerstand van de verhitter van het onderdeel te identificeren bij kamertemperatuur (de norm gaat van 2 tot 14 ohm). Controleer nu het voltage van de verhitter met de ontsteking aan (de vereiste indicator is 10.5). We herinneren u dat inspectie van de lambdasonde elke 30 000 kilometer noodzakelijk is.
Reparatie en vervanging van de lambdasondeHet enige soort reparatiewerk dat relevant is voor dit item, is de sensor te reinigen van vervuiling met verbrandingsproducten van brandstof. Om de zuurstofsensor te verwijderen, warm deze op tot 50 °C. Voor reiniging raden experten het gebruik van fosforzuur aan. Week het onderdeel voor 15-20 minuten in zuur, spoel het vervolgens met proper water. Droog het onderdeel, controleer de draad, en gebruik vervolgens een bevestigingspasta. Zorg er ook voor dat de pasta niet in aanraking komt met de beschermingsbuis van het onderdeel. De verbinding, waardoor de zuurstof geleverd wordt, dient niet te worden verwerkt. Indien het reinigingsproces niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u het onderdeel enkel vervangen. U kunt het defecte onderdeel zelf vervangen of laten doen door specialisten.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
Lambda sensor voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- BMW 3 Sedan (E90)
De montageplek van lambdasondes in een auto hangt af van het type, de motorinhoud en de uitvoering van het uitlaatsysteem. Normaal gesproken hebben auto's met een cilinderinhoud tot 2 liter twee sensoren: één stroomopwaarts en één stroomafwaarts. De eerstgenoemde is vóór de katalysator geplaatst en de tweede erachter.
In de regel zijn auto's met een cilinderinhoud van meer 2 liter voorzien van 4 zuurstofsensoren: 2 stroomopwaarts en 2 stroomafwaarts. Hun exactie locatie is het onderhoudsboekje van uw wagen te vinden.
Een mogelijk defect wordt aangekondigd door:
- verhoogd brandstofverbruik;
- onrustig stationair draaien;
- verlies van motorvermogen;
- schokkende acceleratie;
- motor raakt regelmatig oververhit;
- een povere gasrespons;
- zwarte rook uit de uitlaat.
Deze onregelmatigheden kunnen ook duiden op een probleem met andere onderdelen. Deskundige automonteurs kunnen een storing in de lambdasonde nauwkeuriger vaststellen.
De stroomafwaartse lambdasonde is lastig te bereiken en kan daarom het beste door een monteur in een autogarage worden gecontroleerd. De sensor die stroomopwaarts is geplaatst, kunt u met een multimeter testen. Raadpleeg voordat u aan de slag gaat de reparatiehandleiding van uw voertuig en bekijk de instructievideo's van ervaren vaklui. Mogelijkerwijs moet u de volgende stappen volgen:
- Warm de motor op tot de werkingstemperatuur en zet deze vervolgens uit.
- Open de motorkap en zoek de aansluitpunten van het verwarmingselement van de lambdasonde op.
- Verbind deze met de sondes van de multimeter en meet de ingangsspanning. De multimeter zou een meetwaarde van 12 V moeten aangeven.
- Verwijder de stekker van de sensor en check de weerstand van het verwarmingselement. Deze moet tussen 2-10 ohm liggen; precieze meetwaarden worden door de autoproducent aangegeven.
- Draai vervolgens de contactsleutel en controleer de referentiespanning. Sluit de multimeter aan op de twee signaaldraden. De negatieve pool van de multimeter moet op het chassis van uw auto worden aangesloten. De spanning hoort rond de 0,45-0,5 V te liggen. Een afwijking van meer dan 0,5 V duidt op een defect in het signaalcircuit of op een slecht massacontact.
- Bevestig de sondes van de multimeter aan de sensoraansluiting. Start de motor en voer het toerental op tot 2.500. Een normaal werkende sensor zal een spanning hebben van 0,2-0,9 V. Indien de spanningsamplitude te laag uitvalt of ontbreekt, moet het component vervangen worden.