Radiateur voor andere autoproducenten
Radiateur voor auto's
Radiateur VOLGENS TYPE
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Radiator met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Radiateur, koelvloeistof fabrikant catalogue:
Vervang een Radiateur onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Radiateur
- vervuiling of beschadiging van de kern;
- schade aan de buizen;
- dichtslibben van het radiator buitenoppervlak;
- drukverlaging.
- oververhitting van de automotor;
- externe lekkage antivries;
- toegenomen verbruik van koelvloeistof;
- verslechtering van de koelvloeistof circulatie.
- einde van de levenscyclus;
- slijtage;
- impact van de druk;
- niet op tijd vervanging koelmiddel;
- lekkage expansievaten;
- afzettingen op de binnenzijde van de radiator;
- invloed van de hoge temperatuur;
- mechanische schade;
- metaalcorrosie;
- niet tijdige service;
- slechte kwaliteit van de koelvloeistof.
Inspectie van de radiator moet elke 6 maanden worden uitgevoerd. Mocht u problemen hebben met de motorkoeling, dan moet u dit direct controleren. U dient te beginnen met de radiator te controleren op de aanwezigheid van koelvloeistofdruppels. Als die er zijn, duidt dit op scheuren in de radiator. Verwarm de motor en controleer de pijp terwijl u handschoenen draagt. Indien de buis barst, ligt de oorzaak waarschijnlijk bij een klep of een rubberen afdichting. Zorg er ook voor dat het koelvloeistof niveau niet onder het minimum merkteken van de tank komt.
Reparatie Radiator- 1. Eerst moet u de radiator reinigen. Reiniging moet om de 2 jaar worden uitgevoerd, waarbij de radiator dop ook wordt vervangen. Verstopte cellen kunnen worden gereinigd door deze met perslucht schoon te blazen of met de hogedrukreiniger. U kunt zich met water ontdoen van rommel in het radiator. U dient in tegengestelde richting van de koelvloeistof circulatie te spoelen.
- 2. Voor reparatie kunt u een speciale vloeistof gebruiken, die de scheuren sluit. Deze werkwijze is effectief voor haarscheurtjes.
- 3. Als bij de behuizing vervorming ontstaat moet de radiator afgevlakt worden en de gaten met behulp van gas-lassen gedicht worden.
U dient het onderdeel in de volgende gevallen te vervangen:
- kapotte radiator cellen;
- lekkage;
- lekken op meerdere plaatsen;
- verstopping van de kernbuizen.
Vervanging moet uitsluitend worden gedaan wanneer de radiator koud is. Tap alle koelvloeistof af en gooi het weg. Open de aanhechting en bevestigingsmiddelen, en ontkoppel de slangen. Verwijder de oude radiator, en een installeer er een nieuwe voor in de plaats. Bevestig sluitingen en klemmen en bevestig de slangen. Vullen met koelvloeistof.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging:
Radiator voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- BMW 3 Sedan (E90)
De functies van een koelingsonderdeel zijn afhankelijk van het systeem waarvan hij deel uitmaakt. Zo zijn er o.a. onderdelen voor de koeling van de motor of de olie in het smeringssysteem van de motor, de vloeistoffen in de hydraulische stuurbekrachtiging, de versnellingsbak of het differentieel. Tevens zijn er componenten (radiators) die worden toegepast in systemen voor de interieurverwarming. De meeste moderne radiateurs zijn van aluminium gemaakt. Koelmiddel of olie worden als werkvloeistoffen gebruikt. Radiateurs bestaan uit een constructie van buizen die onderling via lamellen of gegolfde ribben met elkaar verbonden zijn, waardoor zij efficiënter koelen. De koude lucht is meestal afkomstig van elektrische ventilatoren en tevens van de in de carrosserie geïntegreerde luchtinlaten. Oliekoelers zijn voorzien van speciale turbulatoren voor de verbetering van de luchtstroom. Meestal beschermt een grille de radiateur en verhindert het binnendringen van steentjes en andere objecten.
Zodra de temperatuur buiten laag is en de motor de bedrijfstemperatuur nog niet heeft bereikt, vloeit de koelvloeistof in de kleine kring. In dit geval zal de onderste leiding koud blijven. Mocht dat niet zo zijn, dan duidt dat op:
- een defecte thermostaat;
- een defecte waterpomp;
- luchtbellen of teveel vuil in het systeem.
Breng uw wagen naar een autogarage om de exacte oorzaak vast te stellen.
Er zou lucht in het systeem kunnen komen door:
- een loszittende dop van het expansievat;
- een defect aan de klep van de radiateurdop;
- lekkages in de toevoerleidingen en -slangen.
Een luchtbel kan ook ontstaan als u de radiateur na de verversing van de koelvloeistof niet goed ontlucht. Bovendien kunnen ze het resultaat zijn van een lekkage van de cilinderkop of een versleten pakking, waardoor er uitlaatgassen in het systeem terechtkomen.