Bobine auto
Bobine voor andere autoproducenten
Bobine voor auto's
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Bobines met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Ontstekingsspoel fabrikant catalogue:
Vervang een Bobine onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Bobine
Defecten aan de bobine
- mechanische schade aan de bobine;
- slijtage van het onderdeel;
- oververhitting van de bobine;
- slijtage van de bobine-uiteinden;
- scheuren van de spoelwikkeling.
Symptomen van defecten aan de bobine
- vonderbrekingen in de motorcyclus;
- afname van maximaal vermogen van het voertuig;
- defecten aan de motor doen zich vaker voor bij een hoge vochtigheidsgraad;
- verhoogd brandstofverbruik;
- indicatorlampje «Check Engine» op het dashboard.
Oorzaken van defecten aan de bobine
- gebruik van bougies van lage kwaliteit;
- oververhitting motor;
- blootstelling aan hoge temperaturen, stof en vuil;
- schade aan de spoelisolatie bij een voltage hoger dan 35 000 V;
- vibratie van spoelen en loszitten van bevestigingen;
- overbelasting van het elektrisch circuit.
Diagnose
De defecte bobine detecteren zonder speciale uitrusting is onmogelijk. U kunt zelfstandig het uiterlijk van de bobine inschatten: indien de behuizing sporen van oxidatie, kleine gaatjes of zwarte vlekken vertoont, is de bobine buiten gebruik gesteld.
Van zodra er het kleine teken van defect optreedt, controleer het onderdeel in een servicecentrum. Gebruik een weerstandmeter of multimeter om de weerstand te meten van de primaire en secundaire spoelwikkelingen. De weerstand van de primaire winding dient binnen het bereik van 0,5-2 ohm te liggen. De waarde van de weerstand van de tweede wikkeling ligt tussen 6000-15 000 ohm. Om het defect accuraat te bepalen, is het noodzakelijk de exacte standaardwaarden van het voertuig op te zoeken in de technische documentatie.
De levensduur van de bobine bedraagt 60 000-80 000 kilometer. Een diagnose van het systeem wordt best na 30 000 kilometer of elke 6 maand uitgevoerd.
Reparatie en vervanging van de bobines
De bobine kan niet worden gerepareerd. Binnendringen van zuurstof in de behuizing tast altijd het systeem aan, dus zelfs de kleinste afwijkingen van het systeem vereisen enkel een vervanging.
Eén van de belangrijkste factoren voor de normale werking van het onderdeel is het correct bekabelen. De bobine vervangen neemt niet veel tijd in beslag, maar indien u niet over de nodige kennis beschikt, dient u langs te gaan bij een servicecentrum.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
Bobines voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- BMW 3 Sedan (E90)
De gebruikelijke aanwijzingen voor een defect zijn:
- zwarte rook en een sterke benzinegeur afkomstig uit de uitlaat;
- toename van het brandstofverbruik
- de motor start moeilijk en draait niet stabiel;
- vibraties bij het stationair draaien van de motor of het afslaan ervan;
- verlies van motorvermogen;
- Het motorwaarschuwingslampje op het dashboard gaat aan.
Hiervoor hebt u rubberen handschoenen, een tang, een doppenset, steeksleutels en een ohmmeter of multimeter nodig. Elk stuk gereedschap moet voorzien zijn van een geïsoleerde handgreep.
Aanwijzingen voor de inspectie van het component:
- Visuele controle: het component mag geen mechanische beschadigingen vertonen, zoals zwarte vlekken of witte barstjes. Een brandlucht duidt tevens op een probleem.
- De weerstand meten. Zet de motor uit en laat hem afkoelen alvorens te testen. Vervolgens:
- Ontkoppel de kabels.
- Schroef de bevestigingen los.
- Verwijder het onderdeel.
- Meet de weerstand in de primaire en secundaire wikkelingen. Hiertoe plaatst u de sondes van de multimeter op de contactpunten van het onderdeel.
- Vergelijk de gemeten waarden met de waarden die in het instructieboekje van uw auto staan vermeld. Gewoonlijk zal de weerstand van de primaire wikkeling 0,7–1,7 ohm bedragen en die van de secundaire 7,5–10,5 kilo-ohm.
In de technische handleiding van uw auto vindt u gedetailleerde aanwijzingen. Hieronder ziet u een algemeen overzicht van deze procedure:
- Zet de motor uit en laat hem afkoelen.
- Ontkoppel de negatieve accupool.
- Markeer de kabels en verwijder ze van het defecte component.
- Schroef de bevestigingen los en verwijder het defecte onderdeel.
- Verwijder vuil en restanten van het montagepunt.
- Maak de stekker van de bobine schoon met een contactreiniger.
- Installeer het nieuwe component en schroef de bevestigingen vast.
- Verbind de kabels met de bobine en neem daarbij de juiste polariteit in acht.
- Ontkoppel de negatieve accupool.
- Laat de motor draaien om te checken of het component naar behoren werkt.