Dynamo voor andere autoproducenten
Dynamo voor auto's
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Alternator met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Generator fabrikant catalogue:
Vervang een Dynamo onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Dynamo
Defecten aan de alternator
- vervuiling, verbranding of invloed van olie op sleepring;
- slippen van de aandrijfriem;
- onderbreking veld;
- slijtage of vernieling van de lagers;
- losse moer of katrol;
- contact tussen rotor- en statorpool;
- slijtage van de lagerverzegeling;
- oxidatie van de bussen.
Symptomen van defecten aan de alternator
- ontladen of overbelasten (vergassen) van de batterij;
- vreemde geluiden in de alternator;
- Voortdurend pinken van het waarschuwingslampje "batterij laden" terwijl de motor draait;
- gedempt licht van de koplampen van het voertuig;
- geratel of stil geluid wanneer de motor draait;
- extreem hoge ratio van het voltageniveau van het boordnetwerk;
- aanzienlijke wijziging van de helderheid van het licht door het aantal windingen.
Oorzaken van defecten aan de alternator
- gebruik van componenten van lage kwaliteit;
- aanzienlijke slijtage of corrosie van de alternator;
- defect aan de voltageregelaar;
- defect of vervorming van contactveren;
- schending van gebruiksvoorwaarden bij gebruik buiten de standaardmodus;
- externe factoren:
- vuil;
- hoge temperatuur;
- zout;
- water;
- wegchemicaliën.
Diagnose
Het wordt aangeraden de alternator te analyseren met behulp van speciale meetapparatuur: voltmeter en ampèremeter. U kunt de alternator zelfstandig analyseren, of langsgaan bij professionals die de nodige metingen uitvoeren op een speciale stand. Indien u het onderdeel zelf wenst te inspecteren, meet dan het voltage aan de accupolen. Start vervolgens de motor en maak dezelfde opmetingen. De norm is: 12 voor het starten van de motor, van 13.8 tot 14.4 na de start. Indien u een hoger voltage heeft waargenomen, is er sprake van een "overlading" (defecte voltageregelaar), bij een laag voltage vloeit de stroom niet.
Reparatie en vervanging van de alternator
De levensduur van de alternator mag de 160 duizend kilometer niet overschrijden. Elk mechanisch probleem kan verholpen worden door de defecte eenheden en componenten te vervangen. Indien u over een ouder model alternator beschikt, is het mogelijk dat u de sleepringen dient te boren. Aandrijfriemen worden vervangen door slijtage, de maximale spanning of verstrijken van de levensduur. Opnieuw opwinden van de alternator wordt soms onder de dienstverleningen gerekend van monteurs, maar steeds zeldzamer, dankzij een hoge kost en ongeschiktheid.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
Alternator voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- BMW 3 Sedan (E90)
U kunt de werking van een dynamo simpel testen zonder dat u deze hoeft te verwijderen met behulp van enkel een multimeter. Dit moet u doen:
- Bevestig het meetapparaat aan de accupolen en let daarbij op de juiste polariteit. Bij een niet draaiende motor behoort de spanning tussen de 12,5 en 12,7 V te zijn.
- Start de motor zonder stroomverbruikende apparaten aan te zetten - de spanning moet normaliter oplopen tot 13,8-14,5 V.
- De belasting van de accu kan nu worden verhoogd door alle systemen van uw voertuig die veel stroom verbruiken aan te zetten, zoals de airconditioning, de verlichting, de stoelverwarming, enz. De spanning zou nu moeten zakken tot tussen de 13,7 en 14,0 V.
- Let erop dat het component geen vonken voortbrengt, de behuizing en de bedrading geen schade vertonen en of de aandrijfriem niet is versleten.
Om een meer nauwkeurige diagnose te kunnen stellen, moet het onderdeel worden verwijderd. Hiertoe koppelt u het volgende los:
- de minpool van de accu;
- de kabels van de accu en zekeringen;
- de aandrijfriem.
Vervolgens verwijdert u het component en haalt u het uit elkaar. Controleer de weerstand van de wikkelingen van de rotor en de stator met behulp van de multimeter. Meet ook de weerstand van de dynamo's diodebrug door de sondes van de multimeter met de dioden en de gelijkrichterplaat te verbinden. Wissel vervolgens de sondes om en herhaal de handelingen. Vergelijk de geregistreerde waarden met de door de autoproducent opgegeven waarden.
De exacte werkwijze verschilt per merk en automodel. Gedetailleerde instructies staan gewoonlijk in de handleiding van uw auto. Voor de vervanging van de borstels, de koppeling, het rotorlager of de diodebrug dient u over elektrotechnische vaardigheden te beschikken. Wanneer u een nieuw component wilt monteren, volgt u onderstaande stappen:
- Ontkoppel de negatieve accupool.
- Verwijder de aandrijfriem van de dynamo.
- Markeer of onthoud de kabels die op de accu en de zekeringkast zijn aangesloten.
- Verwijder alle onderdelen die de toegang tot het onderdeel bemoeilijken.
- Verwijder de bedrading nadat alle klemmen zijn losgemaakt.
- Verwijder de dynamo.
- Plaats een nieuw onderdeel volgens de aanwijzingen in de omgekeerde volgorde.
Maak dit onderdeel op gezette tijden met perslucht schoon en controleer de spanning van de aandrijfriem. Controleer of elk onderdeel goed vastzit en breng en smeer de lagers. Vervang de borstels indien ze versleten zijn.