catalog_tyre_img_alt
Even geduld, a.u.b.dotted
Winkelwagentje
#
10-1073
Uw winkelkarretje is leeg

Wat is Adblue en hoe werkt het?

182 Weergaven

Diesel wordt beschouwd als een onzuivere brandstof die te veel vervuilende stoffen in de lucht uitstoot. AdBlue is uitgevonden om dit tegen te gaan. Dit behandelingsmiddel voor uitlaatgassen zorgt ervoor dat de toxische stoffen in dieselvoertuigen verdwijnen. Wat is het echter precies en wat moet je nog meer weten over deze oplossing? Dat leggen we hieronder uit.

Wat is AdBlue?

Het is de merknaam van het ureum AUS 32 - een vloeistof die de vervuilende uitstoot van dieselvoertuigen vermindert. Tegenwoordig wordt het in veel dieselauto’s gebruikt omdat ze anders niet zouden voldoen aan de wettelijke vereisten voor vervuilende uitstoot.

Wat doet AdBlue?

Het reageert met de stikstofoxiden in de katalysator van de auto en zet deze om in waterdamp en stikstof. Het stikstofgehalte in de uitlaatgassen kan zo met 90% worden verminderd.

Waarom is AdBlue nodig?

Waarom is AdBlue nodig?

AdBlue is in eerste instantie ontwikkeld voor vrachtwagens. De meeste vrachtwagens gebruiken het al sinds 2006 en sinds september 2014 zijn er nieuwe uitlaatemissiegrenswaarden van kracht met de Euro 6-norm. Het toegestane stikstofoxidegehalte werd verlaagd van maximaal 180 mg/km naar maximaal 80 mg/km. Sinds 2015 mag geen enkele geregistreerde nieuwe auto de nieuwe limieten overschrijden. Omdat veel dieselvoertuigen niet aan de maximale emissielimieten konden voldoen, ondanks oplossingen zoals de roetfilter die je voor de diesel kunt kopen, was het nodig om zogenaamde Nox-opslagkatalysatoren te installeren in kleinere voertuigen en SCR-katalysatoren in grotere modellen.

Het vulniveau van de AdBlue-tanks wordt elektronisch bewaakt. Als de ureumconcentratie tot een bepaald niveau daalt, stuurt de boordcomputer een bericht. Als de actieradius minder dan 1.000 kilometer is of als de tank helemaal leeg is, kunt u de motor van uw dieselvoertuig niet meer starten. Houd de vulstand daarom altijd in de gaten.

Hoe AdBlue te tanken

Vul in geen geval de AdBlue-oplossing in de brandstoftank. Als je de oplossing per ongeluk in de verkeerde tank hebt gedaan, start de motor dan in geen geval en neem onmiddellijk contact op met een werkplaats. De positie van de juiste vulopening verschilt per voertuigfabrikant en model. Bij de meeste auto's bevinden ze zich direct naast de brandstofpompen van de auto. U kunt een trechter of tuit gebruiken om te tanken.

Waar is AdBlue van gemaakt?

AdBlue bestaat uit een waterige ureumoplossing, die is opgebouwd uit

  • 32,5 % ureum
  • 67,5 % gedemineraliseerd water

Ammoniak en kooldioxide spelen een rol bij de productie. Voor één liter is ook ongeveer 1 kg aardgas nodig.

Wat betekent AdBlue?

Gekoppeld aan de vraag: "Wat is AdBlue?" is de vraag naar de betekenis van de naam. AdBlue is een geregistreerd handelsmerk voor uitlaatgasnabehandeling. De naam verwijst naar de blauwachtige kleur van de ureumoplossing.

Waar kan je het tanken?

Je kunt Adblue kopen bij verschillende verkooppunten, bijvoorbeeld bij

  • benzinestations
  • Bouwmarkten
  • In online winkels

De inhoudsmaten variëren van 1,89 liter tot 200 liter. Het is altijd belangrijk dat je een vulhulp aan boord hebt. De prijzen variëren. Bij de benzinepomp betaal je meestal tussen de 50 en 60 cent voor een liter. Online kun je een jerrycan van 10 liter kopen voor ongeveer €10.

Is AdBlue schadelijk?

AdBlue behoort tot het zogenaamde laagste watergevaarniveau. Dit betekent dat het niet giftig of schadelijk is voor mens of natuur. Afgezien van de lichte ammoniakgeur is het ook reukloos. Het goedje mag echter niet in contact komen met de huid, omdat het irritatie kan veroorzaken. Contact met bepaalde metalen zoals messing, ijzer of staal kan leiden tot corrosie.

De houdbaarheid van AdBlue

Bij een omgevingstemperatuur van 20 °C is de oplossing ten minste twee jaar houdbaar. Bij extreem lage temperaturen van - 11 °C kan het kristalliseren en uitzetten. In het ergste geval scheurt de container.

TOP-producten over dit onderwerp: