Radiaalbanden en diagonaalbanden; wat je moet weten over het verschil
Voor de juiste bandenkeuze is het belangrijk het verschil tussen radiaalbanden en diagonaalbanden en de voor- en nadelen ervan te kennen. Zo kun je niet alleen de juiste auto banden kopen, maar leer je ook je auto beter kennen.
Het grote verschil tussen deze twee typen banden is de wijze waarop de koorden in de koordlagen zijn aangebracht. De koorden zijn bij diagonaalbanden onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de middellijn van het wiel kruislings aangebracht. Wat is een radiaalband? Dit zijn banden waarbij de koorden in een hoek van 90 graden ten opzichte van de middellijn van het wiel geplaatst en overlappend zijn.
Voor- en nadelen
Een radiaalband heeft een aantal belangrijke voordelen. Het rijcomfort en het stuurgedrag van deze banden is beter, het verbruik van brandstof is zuiniger door de geringere rolweerstand en de veiligheid is een stuk groter dan die van diagonaalbanden. Voeg daar de duurzaamheid bij hogere snelheden aan toe en je begrijpt dat het niet voor niets is dat veel auto’s al jaren standaard voorzien worden van radiaalbanden.
Het nadeel van radiaalbanden is dat de flexibele zijwand van de band beschadigd kan raken bij overbelasting, te lage bandenspanning of bij een botsing. Voorkom dat de banden niet hard genoeg zijn door ze regelmatig met een van de vele op de markt verkrijgbare analoge en digitale bandenspanningsmeters te controleren. Bovendien zijn radiaalbanden duurder, maar gaan ze langer mee. Terreinwagens en klassieke auto's worden vaak van diagonaalbanden voorzien.
Verkeersveiligheid
De veiligheid in het verkeer komt in het gedrang als er wordt gereden op banden met te weinig profiel. Doordat een diagonaalband zo stijf is, voert deze de warmte niet zo snel af en zal de band sneller achteruitgaan dan een radiaalband. Dit vergroot het gevaar van een ongeval ten gevolge van een verlies aan tractie.
Een ander verschil tussen radiaalbanden en diagonaalbanden is dat de laatstgenoemde over een lagere snelheidsindex beschikken. Dat betekent dat als je met hoge snelheden op diagonaalbanden rijdt, er een grotere kans is op een klapband dan wanneer je op radiaalbanden rijdt.
Vanwege de veiligheid is het niet toegestaan om op dezelfde as van de auto verschillende typen banden te gebruiken. Je mag op dezelfde as alleen banden gebruiken met dezelfde structuur, wat inhoudt dat je of aan beide zijden een radiaalband of een diagonaalband moet monteren.
Rijcomfort en stuurgedrag
Dankzij het flexibele zijvlak van radiaalbanden worden schokken, oneffenheden in het wegdek en schokken in vergelijking met diagonaalbanden beter geabsorbeerd. Banden met een radiale structuur zijn stabieler, bieden meer comfort en door de vormgeving is het contact met het wegoppervlak maximaal.
De radiaalbanden spelen een dermate grote rol op het comfort van de bestuurders dat verreweg de meeste tractoren hiermee zijn uitgevoerd. Voor agrariërs die met een tractor lange afstanden rijden, maken de gereduceerde trillingen en grotere tractie een wereld van verschil. Goed om te weten is dat er ook van de fabrikant Michelin banden zijn die voor terreinvoertuigen kunnen worden gebruikt.
Brandstofverbruik
Zoals je waarschijnlijk al zou verwachten heeft een belangrijk verschil tussen radiaalbanden en diagonaalbanden betrekking op het brandstofverbruik, die bij de eerste aanzienlijk lager is. Uiteraard moeten de banden dan wel de juiste spanning hebben. Behalve dat dit van belang is voor het verbruik, speelt dit ook een grote rol op de levensduur van banden.
Hoe weet ik welke band ik koop
Voor de aankoop van de juiste band kijk je welke aanduiding er op de zijkant van de band staat. Deze begint met twee cijfers die aangeven hoeveel inch de band breed en hoog is. Na deze cijfer staat een letter weergegeven, voor een radiaalband is dit een R en ingeval van een diagonaal exemplaar is dit een D.
TOP-producten over dit onderwerp: