
Ophanging van de auto: symptomen en vervangingskosten
De wielophanging van de auto zorgt ervoor dat de energie van de banden wordt geabsorbeerd, waardoor de carrosserie en het chassis van de auto stabiel blijven. De dynamiek van het voertuig wordt bepaald door het weggedrag van een auto en het vermogen om soepel over een hobbelige weg te rijden. De besturing van een auto maakt het mogelijk om op een betrouwbare en veilige manier te accelereren, een bocht te nemen en af te remmen.
De ophanging van de auto vangt de schokken en stoten tijdens het rijden op. Op die manier wordt het rijden veiliger en comfortabeler. De wielen en de carrosserie aan elkaar worden verbonden door de dempers en veren van de wielophanging van de auto. Als je met je auto over een oneffenheid rijdt, wordt de schok of stoot door de veer gereduceerd en ontstaat er een verende beweging. Deze beweging wordt vervolgens door de schokdemper gedempt. Dit zorgt ervoor dat de wielen maximaal contact met het wegdek behouden.
Hoe weet ik of de vering van de auto kapot is
Naarmate de onderdelen van de ophanging van de auto slijten, merk je misschien dat het rijgedrag ruwer is dan normaal. Een versleten veersysteem kan de remweg met wel 20% verlengen, en daarom is het heel belangrijk om eventuele mankementen meteen te laten controleren. Het kan soms lastig zijn om te bepalen of de vering van de auto kapot is, maar er zijn wel een paar symptomen waarop je kunt letten:
Wanneer een van de veren van de ophanging van de auto is versleten of gebroken, zal het voertuig doorgaans aan één kant lager hangen dan aan de andere. Zet je voertuig op een egale ondergrond en druk met je hele gewicht op de voor- of achterkant van de wagen. Kijk hoeveel keer je auto op en neer beweegt. Beweegt hij meer dan twee of drie keer, dan is de kans groot dat er een defect is.
Tijdens het rijden met kapotte vering beweegt de auto zich ook stuiterend. Dit kan overigens zowel op een lekke schokdemper als defecte veer duiden. En een ander symptoom is als het profiel aan de buiten- of binnenzijde sneller slijten dan op andere delen. Er zijn tal van factoren die van invloed zijn op het rijdgedrag van een voertuig, een aantal daarvan kan er zelfs de controle over de auto bemoeilijken. Een defecte wielophanging van de auto is merkbaar in bochten, omdat deze dan zal gaan slingeren en eventueel kloppende geluiden maakt. Blijf niet te lang rijden met kapotte vering, want dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de vering
Wanneer de schokdempers en de schroefveren van de auto gebreken vertonen, is vervanging nodig. Deze werkzaamheden voor het vervangen van de kapotte vering van de auto moeten door een autogarage worden uitgevoerd, omdat hier speciale gereedschappen voor moeten worden gebruikt. Houd er rekening mee dat voor een goed werkende wielophanging van de auto beide schokdempers op dezelfde as gelijktijdig vervangen moeten worden. Dit geldt ook als één van beide nog redelijk werkt, omdat anders het probleem niet wordt opgelost. Mochten de veren en veersteunen nog naar behoren werken, dan kunnen de schroefveren gewoon weer worden gebruikt.
Hoewel een autowerkplaats de vervanging van deze onderdelen van de ophanging van de auto moet doen, koop je een voor- en achterschokdemper van de auto voordelig via een online webshop. De vervanging van de afzonderlijke onderdelen kost tussen de €200,- en €500,- pers stuk. Dat komt voor beide schokbrekers neer op €400,- tot €1000,-. De prijzen van de veren is een stuk lager. Uitstellen vanwege de kosten voor het vervangen van de vering van de auto is niet verstandig, uiteindelijk gaat veiligheid boven alles.
TOP-producten over dit onderwerp: