Schokdempers auto achter en vóór
Schokdempers voor andere autoproducenten
Schokdempers voor auto's
Schokdempers VOLGENS TYPE
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Schokbrekers met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Veerpoten fabrikant catalogue:
Vervang een Schokdempers onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Schokdempers
Defecten aan de schokdemper
- de zuigerstang beweegt vrij bij het begin van de trek-/drukkoers;
- lekken van schokdemper;
- gebrek aan adequate weerstand bij trekken/duwen.
Symptomen van defecten aan schokdempers
- toename van de remafstand;
- slechte wegligging;
- abnormale geluiden tijdens rijden;
- schommelen van carrosserie;
- verminderd comfort in de cabine;
- voortijdige en oneven slijtage.
Oorzaken van defecten aan schokdempers
- loskomen van moeren van de tank of de zuiger;
- verminderd vloeistofniveau in de schokdemper;
- versleten zuiger, cilinder;
- vervorming van de klepschijven;
- vreemde materie;
- verhoogde vloeistofdruk in de openingen;
- verstopping of schade aan de kleponderdelen;
- vervuiling van de schokdempervloeistof met mechanische onzuiverheden.
Diagnose
Het is belangrijk de staat van de schokdempers elke 20 000 kilometer na te kijken. De gemakkelijkste manier is visuele inspectie. Roest of oliesporen op de schokdempers zijn een eerste teken dat een reparatie of vervanging nodig kunnen zijn. Controleer ook alle banden (oneven slijtage is een slecht teken). De meest populaire manier van diagnose is het voertuig te doen schommelen van voor naar achter. Indien u meer dan één schommeling telt na de lading te verwijderen, betekent dit dat de schokdempers defect zijn. Eén van de beste mogelijkheden is het voertuig op een stand te plaatsen, waar professionals de nodige metingen kunnen opnemen en een oordeel kunnen vellen.
Reparatie van schokdempers
Indien u problemen ondervindt met de schokdempers, kunnen gekwalificeerde werknemers in gespecialiseerde servicecentra u helpen:
- vervang afdichtingen, verzegelingen, verroeste of gebogen stangen;
- elimineer lekken;
- vul de schokdempers met stikstof;
- vervang vloeistof in het onderdeel;
- controleer de schokdempers op een stand met twee snelheden;
- herstel de stangen door middel van sproeien of polymeer.
Vervanging van schokdempers
In normale werkingsomstandigheden dienen de schokdempers elke 3-4 jaar vervangen te worden, in het geval van agressieve omgevingsinvloeden elke 40-50 duizend kilometer. Beide schokdempers op dezelfde as dienen gelijktijdig vervangen te worden om slippen tijdens het rijden te voorkomen. Om de vervanging uit te voeren dient u:
- het wiel te verwijderen;
- demonteer de remslangen zonder hen los te koppelen van de klauwen om het remsysteem niet in te pompen;
- ontmantel de bovenste veerpoten;
- schroef alle schokdemperbevestigingen aan de bodem los;
- duw de veer samen met een tang (het is belangrijk dat deze niet verdraaid wordt);
- vervang de defecte schokdemper met de nieuwe;
- monteer elk van de elementen in omgekeerde volgorde (voer ook een analyse uit op de veer voor scheuren)
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
- Ophanging van de auto: symptomen en vervangingskosten
- Wanneer de schokdempers moeten worden vervangen: symptomen en kosten
Het vervangen van Schokdempers - instructies, beschrijvingen en reparatie
Schokbrekers voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- BMW 3 Sedan (E90)
Olieschokdempers hebben een soepelere werking dan gasschokdempers en zijn bovendien goedkoper. Ze garanderen soepel en comfortabel rijden in stedelijke omgevingen, maar zij zijn niet geschikt om bij hoge snelheid te manoeuvreren. Onderdelen met gas zijn moderner en populairder. Het gas binnenin voorkomt het schuimen van de olie, hetgeen zich bij een dynamische rijstijl kan voordoen. Om die reden zijn deze onderdelen voor zowel een rustige als sportieve rijstijl geschikt.
De conditie van de onderdelen moet worden gecheckt met een speciaal daarvoor bestemde testbank in een autogarage. Niettemin zijn er een aantal indirecte tekenen die erop wijzen dat de componenten mogelijkerwijs defect zijn:
- zichtbare olielekken op de componenten;
- verlenging van de remweg;
- de wegligging van de auto verslechtert;
- de banden slijten sneller;
- de carrosserie schommelt bij krachtig remmen;
- vreemde geluiden bij het rijden op slechte wegen, met name wanneer de wagen beladen is.
Voor eigenhandige vervanging van de componenten hebt u het volgende nodig:
- een hefinrichting voor de auto;
- een veerspanner;
- een set ringsleutels;
- een set imbussleutels;
- een hamer;
- een schroevendraaier;
- een tang.
Zorg er bij de vervanging van de voorste schokdempers voor dat u de afdichting van de motor verwijdert. Haal, voordat u de achterste onderdelen verwijdert, de kofferbakbekleding eruit. Zo kunt u de bovenste bevestigingen van de schokdempers bereiken. Zodra u de schokdempers heeft losgeschroefd, heft u de auto op en schroeft u ook de onderste bevestigingen los. Houd hierbij de schokdemper vast, omdat deze zou kunnen vallen en verwondingen veroorzaken. Controleer na het verwijderen van het component de bevestigingen en veren. Vervang ze indien nodig. Voer nu de handelingen in omgekeerde volgorde uit om ze weer te monteren. Normaal gesproken geeft de gebruikershandleiding van uw wagen u uitgebreide aanwijzingen voor het uitvoeren van de procedure. Vergeet niet dat de vervanging van de schokdempers paarsgewijs moet gebeuren, zowel op de voor- als achteras; pomp deze vóór het monteren 3 tot 5 keer handmatig op.
Vergeet niet dat de vervanging van de schokdempers paarsgewijs moet gebeuren, zowel op de voor- als achteras; pomp deze vóór het monteren 3 tot 5 keer handmatig op.