catalog_tyre_img_alt
Even geduld, a.u.b.dotted
Winkelwagentje
#
63-8685
Uw winkelkarretje is leeg

Koelvloeistoftemperatuursensor van de auto: werking en storingssymptomen

39 Weergaven

De koelvloeistoftemperatuursensor oefent grote invloed op de werking van de motor uit door continu de temperatuur van de koelvloeistof te monitoren. Laten we eens dieper ingaan op de werking en wat er gebeurt als deze sensor storingen vertoont.

Werking van de koelvloeistoftemperatuursensor

De koelvloeistoftemperatuursensor van de auto is een kritiek component binnen het motorbeheersysteem. Deze sensor gebruikt een NTC-weerstand, die daalt als de temperatuur stijgt. Dit signaal wordt naar de motorregeleenheid (ECU) gestuurd, die de gegevens gebruikt om functies zoals injectie-timing, lucht-brandstofverhouding en het inschakelen van de koelventilator te regelen. Deze aanpassingen stellen de motor in staat onder optimale omstandigheden te functioneren. Dit heeft zijn weerslag op het brandstofverbruik.

Diagnose van storingen

Een defecte koelvloeistoftemperatuursensor vertoont de volgende symptomen:

Werking van de koelvloeistoftemperatuursensor

  • Slechte brandstofefficiëntie. De koelvloeistoftemperatuursensor zorgt ervoor dat de juiste brandstofmix wordt gebruikt door nauwkeurig de temperatuur van de koelvloeistof van uw auto te rapporteren. Het mengsel heeft een hoger gehalte aan brandstof wanneer de motortemperatuur koeler is. Als de sensor echter een koele temperatuur rapporteert terwijl de motor eigenlijk warm is, stijgt het brandstofverbruik onnodig-
  • Onregelmatige temperatuurmetingen- Als je meer fluctuatie in je motortemperatuur opmerkt of deze hoger of lager dan normaal lijkt tijdens het rijden, kan dit aan de koelvloeistoftemperatuursensor liggen. Vooral wanneer je motor niet lijkt op te warmen zoals gewoonlijk, is het verstandig om een monteur naar het koelsysteem van uw auto te laten kijken. Hoewel het aan de koelere buitentemperaturen kan liggen, is het ook waarschijnlijk dat de gerapporteerde temperatuur onnauwkeurig en te laag is.
  • Zwarte rook uit je uitlaat. De lucht-brandstofverhouding die door de koelvloeistoftemperatuursensor wordt geregeld kan als gevolg hebben dat de brandstof niet volledig verbrandt in de verbrandingskamer. Dan komt er zwarte rook uit je uitlaat, omdat de verbranding van het overschot aan brandstof daar plaatsvindt. Hoewel een beetje zwarte rook je auto niet onbestuurbaar maakt, is het een teken dat je je auto beter niet kunt gebruiken en naar een monteur moet brengen voor een reparatie van het koelsysteem.
  • Oververhitting van de motor. Een falende koelvloeistoftemperatuursensor kan een permanent koud signaal geven, maar net zo goed een heet signaal te sturen terwijl je motortemperatuur veilig is. In dit geval zal je auto aangeven dat je motor oververhit raakt terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.
  • Het motorlampje brandt. Behalve als signaal dat je motor oververhit raakt, kan ook het motorlampje (check engine light) aangaan als je koelvloeistoftemperatuursensor defect is. Als de boordcomputer van je auto een probleem detecteert met het signaal van de sensor, wordt het motorlampje geactiveerd.

Onderhoud en vervanging

Het negeren van de eerste tekenen van het falen van de sensor leidt mogelijk tot kostbare reparaties en zelfs tot motorstoring. Bij problemen met de Golf 4 temperatuursensor is het raadzaam om snel actie te ondernemen. Een tijdige diagnose en vervanging van de koelvloeistoftemperatuursensor zorgen ervoor dat uw auto efficiënt blijft werken.

Conclusie

De koelvloeistoftemperatuursensor is een onmisbaar onderdeel voor het goed functioneren van de motor van je auto. Wees alert op de genoemde symptomen van een defecte sensor en draag zorg voor tijdige controle en vervanging.

TOP-producten over dit onderwerp: