catalog_tyre_img_alt
Even geduld, a.u.b.dotted
Winkelwagentje
#
71-6673
Uw winkelkarretje is leeg

Koppelingscilinder: Defecten en vervangingskosten

9349 Weergaven

De koppelingscilinder van de auto zorgt ervoor dat de vloeistof wordt samengeperst om de koppeling vrij te maken. Rijd je in een voertuig met handgeschakelde versnellingsbak, dan zit de kans erin dat je een koppelingscilinder hebt. Dit onderdeel is slechts in beperkte mate bekend, maar heeft desondanks een uiterst belangrijke taak.

Als je schakelproblemen krijgt, dan zijn dit de symptomen van een kapotte koppeling van de auto:

Als je schakelproblemen krijgt, dan zijn dit de symptomen van een kapotte koppeling van de auto:

  • Te weinig koppelingsvloeistof

Kijk je in het vloeistofreservoir van de koppeling, dan hoort de vloeistof altijd op hetzelfde peil te staan. Zo niet, dan is er ergens in het systeem een probleem, en dat is waarschijnlijk een koppelingscilinder lek.

  • Verzwakt of verend koppelingspedaal

Koppelingsvloeistof is vergelijkbaar met remvloeistof: voelt deze sponsachtig of zwak aan, dan zit er water of lucht in het systeem. In een hydraulisch systeem zoals de koppelingscilinder is vocht funest, en in geval van koppelingsvloeistof mag dat nooit voorkomen.

  • De koppeling grijpt op een ander punt aan

Als het vloeistofpeil sterk is afgenomen, zal de koppeling waarschijnlijk ook op een ander punt aangrijpen. Doorgaans moet je dan het koppelingspedaal helemaal intrappen om de koppeling te ontkoppelen, en dat is meestal totaal anders dan het normale aangrijpingspunt. In dat geval moet je controleren of je nog genoeg koppelingsvloeistof hebt, omdat er waarschijnlijk sprake is van een koppelingscilinder lek.

  • De koppelingsvloeistof is donker na verversing

Mettertijd wordt de werking van koppelingsvloeistof minder goed en krijgt deze een donkere kleur. Echter, merk je dat de vloeistof al na enkele duizenden kilometers donkerder wordt, dan is er een ernstiger probleem. Dit komt meestal doordat er afdichtingen in de koppelingscilinder lek zijn.

  • De koppeling valt lastig in te drukken

De koppelingscilinder heeft als functie de koppeling te ontkoppelen. Vandaar dat als er een lekkage is, het moeilijker wordt om de koppeling in te drukken. Het is zelfs zo dat als het lek groot genoeg is, je de koppeling in het geheel niet meer kunt ontkoppelen!

  • Het koppelingspedaal blijft vastzitten

Blijft je koppelingspedaal vastzitten, dan is het hydraulische systeem van je koppeling kapot. Meestal vanwege een koppelingscilinder lek. Reparatie is dan noodzakelijk, omdat schakelen onmogelijk is geworden.

Wat zijn de kosten voor het vervangen van de koppelingscilinder

De kosten voor het vervangen van de koppelingscilinder verschillen per automodel, (koop bijv. een koppelingscilinder voor de Peugeot 308 voordelig online), per onderdeel, hoeveel onderdelen er moeten worden verwijderd en wie de reparatie uitvoert. De gemiddelde vervangingskosten bedragen €550.

TOP-producten over dit onderwerp: