Wiellager auto achter en vóór
Wiellager voor andere autoproducenten
Wiellager voor auto's
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Wiellagers met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Wiellagerset fabrikant catalogue:
Vervang een Wiellager onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Wiellager
Gebreken aan de wiellager
- destructie van de buitenring;
- oververhitting of corrosie van het onderdeel;
- offset/kantelen;
- overdreven strakke pasvorm;
- ontstaan van deuken;
- aanwezigheid van bramen.
Symptomen van gebreken aan de wiellager
- toenemende trillingen en schokken tijdens het rijden;
- voertuig trekt naar een kant;
- auto breekt uit tijdens scherpe bochten en remmen;
- vreemde geluiden;
- trillingen in de stuurinrichting;
- overmatige verhitting van de wielschijf;
- toegenomen en ongelijkmatige bandenslijtage.
Oorzaken van gebreken aan de wiellager
- overmatige mechanische belasting;
- toegenomen of afgenomen speling in de lagers;
- vervorming van de ringen en de wrijvingsorganen;
- verontreiniging van het onderdeel;
- gebruik van lage kwaliteit smeermiddel;
- ongelijke belastingsvectoren;
- bedrijfsomstandigheden.
Inspectie
Het inspecteren van de wielnaven wordt aanbevolen bij de vervanging van de remblokken, ongeacht het aantal kilometers. Er zijn verschillende opties voor het controleren van het onderdeel. Met een snelheid van 10-15 kilometer per uur neemt u een scherpe bocht naar links. Als bij deze manoeuvre het vreemd geluid verdwijnt, is de linker wielnaaflager het probleem. En ook andersom. Voor een nauwkeuriger inspectie heeft u een hefbrug of een krik nodig. De auto moet worden vastgezet, dan moet u de motor starten en acceleren in de vierde versnelling tot een snelheid van 80 kilometer per uur. Druk vervolgens de koppeling in, schakel de transmissie en luisteren om te bepalen welke van de wielen de oorzaak van de vreemde geluiden is. Een meer effectieve inspectie is om het gemonteerde autowiel eerst verticaal en dan horizontaal schudden. Als u een lichte speling ontdekt, dan weet u dat het probleem zich in het lager of het stuursysteem voordoet. De volgende stap is om assistentie te vragen om het rempedaal maximum in te drukken en tegelijkertijd het wiel verticaal te bewegen. Als het gat verdwijnt moet u de lagers vervangen.
Reparatie en vervanging van de wiellager
Reparatie van lagers wordt zeer zelden gedaan. De optimale oplossing is vervanging. Deze wordt elke 130 000-190 000 km uitgevoerd. Bij vervanging is het belangrijk om:
- de opening tijdens installatie van een kegellager in te stellen;
- geen scherpe voorwerpen die de structuur kunnen beschadigen te gebruiken;
- de as in te stellen met de drijfpen op de binnenste ring;
- de lager in de opening drukken, waarbij kracht met de drijfpen op de buitenring wordt uitgeoefend.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
Het vervangen van Wiellager - instructies, beschrijvingen en reparatie
Wiellagers voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- RENAULT Megane E-Tech
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
Bij deugdelijke installatie en onderhoud kan hun gebruiksduur oplopen tot 200.000 km. Dit getal kan aanmerkelijk worden verlaagd door:
- Verschillen in belasting: de lagers van de voorste as zijn meestal onderhevig aan hogere belasting, hetgeen betekent dat ze sneller verslijten dan de lagers van de achterste as.
- Verkeerde grootte van de banden, velgen, schokdempers of veren.
- Een agressieve rijstijl.
- Slechte wegen.
- Ongeschikt of kwalitatief slecht smeermiddel.
- Defecte afdichtingen, die binnendringen van vocht en vuil veroorzaken.
Controleer deze onderdelen om de 20.000-30.000 km. Vervang ze wanneer defecten worden geconstateerd.
Aanwijzingen voor slijtage:
- Vreemde geluiden die van de wielen komen bij het rijden op een hobbelige weg, bij het optrekken of of manoeuvreren.
- Overmatige speling bij het sturen.
- Trillingen van het stuur bij het rijden met een hoge snelheid of in de bochten.
De componenten van de vooras en de achteras worden op verschillende manieren gecheckt. Voor het testen van het eerstgenoemde heeft u een veilig stuk weg nodig om te versnellen en te manoeuvreren, bij voorkeur zonder andere weggebruikers en hindernissen. Verhoog de snelheid van het voertuig tot 40-60 km/u en stuur voorzichtig naar links en naar rechts. Geluiden afkomstig uit de buurt van de wielnaaf geven aan dat het corresponderende wielnaaflager kapot is.
Voor het laatstgenoemde moet de achterzijde van het voertuig worden opgetild. Schommel vervolgens ieder wiel in verticale en horizontale richting en draai ze. Teveel speling en krakend geluiden in de naaf ontstaan door een defect lager. Uitgebreidere controles kunnen door vakmensen in een garage worden uitgevoerd.
U kunt het vervangen van deze onderdelen beter aan een vakman overlaten, omdat hun levensduur direct afhankelijk is van een goede montage. Hiervoor zijn speciale gereedschappen en vakkennis vereist. Bovendien zijn de onderdelen nogal kwetsbaar: elke achteloze handeling of het binnendringen van vuil of zand kan schade aanrichten.