Draagarm auto voorste en achterste
Draagarm voor andere autoproducenten
Draagarm voor auto's
-
Scherpe prijzenAuto-Onderdelen24.nl garandeert kwalitatieve Draagarmen met hele aantrekkelijke prijzen.
-
Lage verzendkostenGratis verzending binnen Nederland geldt voor bestellingen die120 € overschrijden, behalve wanneer u volumineuze goederen, banden of inruilartikelen bestelt.
-
Uitgebreid aanbodOp dit moment bestaat ons assortiment uit meer dan 500.000 onderdelen.
-
Snelle bezorging
Verzendmethode
Draagarm voor wielophanging fabrikant catalogue:
Vervang een Draagarm onderdelen - een defecte of indien de levensduur reeds bereikt is. Vind nuttige informatie over Draagarm
Gebreken aan de besturingsarm
- vervorming van de arm;
- corrosie of scheuren van het onderdeel;
- breken van de metaal-rubber montage van de besturingsarm;
- slijtage van een kogelgewricht of een ondersteunende verbinding.
Symptomen van gebreken aan de besturingsarm
- speling in de wielnaven;
- bandenslijtage;
- trillingen carrosserie tijdens het rijden;
- trillingen van het stuurwiel tijdens het rijden;
- lawaai en rammelen in de ophanging, tijdens het draaien van het stuur en het rijden op slecht wegdek;
- verslechtering van het voertuig dynamiek;
- toename van speling het stuurwiel.
Oorzaken van gebreken aan de besturingsarm
- slijtage van bussen;
- sportieve rijstijl;
- rijden met het voertuig op slechte wegen;
- binnendringen van water aan het zij-oppervlak;
- verontreiniging van de besturingsarm;
- niet in acht nemen van originele grootte van de insteek van het wiel.
Inspectie van de besturingsarm
Om de staat van de besturingsarm te controleren heeft u een krik of hijswerktuig nodig. Verwijder de balgewrichten van de auto. Zorg er nu voor dat de draagarm niet daalt. Om dit te doen moet u deze in verticale richting schudden. De norm is dat wanneer de besturingsarm uitspringt en deze naar de oorspronkelijke positie terugkeert. Bovendien is het van belang dat de huls niet tegen de oogjes roteert.
Vervanging van de besturingsarm
Als u besluit om het onderdeel zelf te vervangen, lees dan de volgende instructies:
- gebruik een krik en steunen;
- verwijder de borgmoer;
- trek de arm uit het lichaam;
- trek de trekstang met de kogel uit de arm;
- u kunt nu de arm te verwijderen;
- plaats een nieuw onderdeel tussen de stang en het kogelgewricht, deze vastzetten met bouten en zelfborgende moeren (alles moet nieuw zijn)
- eerste de moeren van onderen aandraaien met een kracht van 90 Nm, en dan vastdraaien in een hoek van 30 tot 40 graden;
- steek de bout in de bevestigen van de arm op het lichaam en draai de moer vast(niet tot aan de aanslag vastdraaien);
- hef de arm met behulp van een krik op (voornamelijk in horizontale positie onder een hoek van 80 graden);
- draai de moer vast (kracht 60 Nm);
- verwijder de krik en zet de auto op de grond.
Praktische informatie over de functie, oorzaken van defecten, storingsdiagnose en intervallen voor vervanging
Het vervangen van Draagarm - instructies, beschrijvingen en reparatie
Draagarmen voor
- VOLKSWAGEN Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- RENAULT Megane E-Tech
- VOLKSWAGEN Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- VOLKSWAGEN GOLF VI (5K1)
- VOLKSWAGEN Golf V Hatchback (1K1)
- VOLKSWAGEN Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- VOLKSWAGEN Golf IV Hatchback (1J1)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- VOLKSWAGEN POLO (9N_)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
Hef de voorzijde van het voertuig op met behulp van een hefinrichting. Check de:
- Draagarmen. Deze mogen geen sporen van vervorming, afsplintering of barsten vertonen.
- Bevestigingsbouten De bevestigingen moeten stevig aangehaald zijn.
- Bussen. Beweeg de armen in horizontale en verticale richting. Daarbij mag slechts minimale speling optreden.
- Kogelgewrichten: plaats een bandenlichter tussen de fusee en de draagarm. Hierbij mag geen speling optreden.
- Stabilisatorstang: plaats een bandenlichter tussen het subframe en de draagarm en zet er kracht op. Speling van de stabilisatorstang duidt erop dat de bussen ervan versleten zijn.
U hebt nodig:
- een hefinrichting voor de auto;
- wielkeggen
- een drijver voor de bussen;
- een set schroevendraaiers, steeksleutels en ringsleutels;
- een momentsleutel;
- roestverwijderaar.
Omdat deze procedure per model en merk kan variëren, dient u de gebruikershandleiding van uw auto te raadplegen. Vergeet niet dat de voorste en achterste componenten van de ophanging op verschillende wijzen worden vervangen. In beide gevallen dient u de wielen te verwijderen en alle bevestigingen van het te vervangen deel los te schroeven, waarmee het aan het subframe, de fusee en de overige onderdelen is bevestigd. Bij het opnieuw monteren is het essentieel dat de bevestigingen met het voorgeschreven koppel worden aangedraaid. Controleer na voltooiing van de vervanging van de onderdelen de uitlijning van de wielen en stel deze indien nodig bij.
Doorgaans worden de onderdelen in drie categorieën ingedeeld op basis van hun prijs en levensduur:
- Premium: Tot deze categorie behoren de draagarmen van Delphi, Lemförder, TRW en nog andere merken. Ze zijn weliswaar prijzig, maar gaan lang mee - ruim 120.000 kilometer.
- Mid-range: Kenmerkend voor deze componenten is de uitstekende kwaliteit en een levensduur van tot wel 75.000 kilometer. Deze onderdelen maken deel uit van het aanbod van onder meer de merken Metzger, Moog, Topran, Meyle, Febi Bilstein, Japanparts en ABS.
- Budget: de levensduur bedraagt hoogstens 40.000 kilometer, maar de prijzen zijn wel laag. Onder andere de merken Ridex, Mapco en Vaico hebben deze producten in huis.