catalog_tyre_img_alt
Even geduld, a.u.b.dotted
Winkelwagentje
#
13-6997
Uw winkelkarretje is leeg

Zuigerveren: soorten, symptomen van slijtage en kosten voor vervanging

11002 Weergaven

Een zuigerveer is een ring van metaal die is aangebracht op de buitendiameter van de zuiger van een verbrandingsmotor. Zuigerveren zorgen ervoor dat de zuiger en de cilinderwand goed op elkaar aansluiten, zodat er geen onder druk staande verbrandingsgassen in het oliecarter terecht kunnen komen. Bovendien zorgen ze voor de regulatie van het verbruik van olie doordat ze beletten dat er te veel olie in de verbrandingskamer terechtkomt en verbrandt. Voor een optimaal motorvermogen zijn goed werkende zuigerveren essentieel.

De schuifbeweging van de zuigerveer in de cilinderwand leidt tot wrijvingsverlies van de motor. Bij de ontwikkeling van zuigerringen wordt gestreefd naar een onderdeel dat een zo gering mogelijke wrijving oplevert bij een goede afdichting en lang genoeg meegaat. De zuigerveren moeten vrij kunnen bewegen in de groeven in de zuiger, waardoor ze in verbinding blijven met de cilinder. Vastzittende zuigerveren, gewoonlijk doordat verbrandingsproducten of de smeerolie zich ophopen, kunnen een defect aan de motor tot gevolg hebben. Daarom is het belangrijk te weten wanneer deze ringen moeten worden vervangen.

Symptomen van versleten zuigerveren

Symptomen van versleten zuigerveren

Gewoonlijk is de levensduur van zuigerveren gelijk aan die van de auto motor onderdelen. Maar naarmate de tijd verstrijkt zullen de ringen steeds meer versleten raken. Dit heeft als gevolg dat het voertuig meer olie zal gaan verbruiken. Dit komt doordat met de afgeronde randen van de zuigerveren de olie niet meer van de cilinderwand kan worden verwijderd. Bovendien zal de zuiger van de auto naar beneden bewegen, zodat er in de cilinder meer olie zal verbranden met als gevolg dat de auto meer olie zal verbruiken.

Kapotte of ernstig versleten zuigerveren kunnen tot grote problemen leiden. Met name als je merkt dat jouw auto echt veel meer olie verbruikt, duidt dit op een defecte zuigerveer. Peil geregeld de olie in de motor om een toename in verbruik tijdig vast te kunnen stellen. Een minder goed functionerende motor is eveneens een aanwijzing voor versleten zuigerveren. De reden van de verminderde prestaties is dat de verbrandingskamer niet langer naar behoren worden afgesloten, wat resulteert in een verminderde druk. Dit zorgt ervoor dat de zuiger tijdens de werking van de cilinder sneller naar beneden gaat. Een van de meest duidelijke symptomen van versleten zuigerveren is dat er uit de uitlaat blauwe rook komt met de geur van verbrande olie.

Waarom je het zuigerveren vervangen niet moet uitstellen

Zodra je hebt vastgesteld dat de zuigerveren kapot zijn, is een zo snel mogelijke vervanging van deze ringen vereist. Als je het vervangen van de zuigerveren uitstelt, zal er olie in de cilinder terechtkomen. Vanzelfsprekend zal hierdoor het oliepeil snel dalen en zal de motor op een bepaald moment niet genoeg olie hebben. Merk je dit te laat, dan kan en motor ernstig beschadigd raken met hoge reparatiekosten tot gevolg.

Het vervangen van de zuigerveren

Vergewis je er eerst van of de ringen daadwerkelijk de oorzaak van de hierboven genoemde symptomen zijn door de werking van de zuigerveren te testen met behulp van een compressietest. Weet je zeker dat deze defect zijn, dan moet je beslissen of je deze zelf gaat vervangen of dit door een autogarage laat doen. Ga je zelf de zuigerveren vervangen, dan heb je daarvoor onder meer een kwaliteit zuigerveertang nodig. Heb je de zuigerveren verwijderd, maak dan de zuigergroeven schoon met behulp van een reinigingsmiddel voor onderdelen. Uiteraard heb je nieuwe ringen nodig en is het handig te weten welke soorten er zijn.

Er zijn drie zuigerveer soorten:

Er zijn drie zuigerveer soorten:

Compressiering - De compressiering is de bovenste zuigerveer in de zuiger die aan de buitendiameter is vastgemaakt voor de afdichting van de ruimte tussen de zuiger en de cilinderwanden. Hierdoor kan het lucht-brandstofmengsel niet in het carter terechtkomen, waardoor de compressie en het vermogen te laag wordt. Ook wordt voorkomen dat er motorolie in de verbrandingskamer komt en kan verbranden.

Schraapring - De schraapring wordt onder de compressiering geplaatst. Deze zuigerveer zorgt er in de eerste plaats voor dat het oppervlak van de voering wordt ontdaan van overtollige olie en fungeert als steunring om eventuele gaslekkage tegen te houden die via de bovenste compressie zuigerveer is ontsnapt. Plaats je de schraapring niet met de conische hoek naar de compressiering, dan zal het olieverbruik toenemen.

Oliering - De primaire functie van de oliering is het terugvoeren van de motorolie die langs de buitenkant van de zuiger naar het carter loopt. De werking van de zuigerveer zorgt voor de smering en koeling van de onderdelen in de krukkast.

Vervangingskosten

Beschik je over de vaardigheden om dit zelf te doen, dan zijn de kosten voor het vervangen van zuigerveren redelijk laag. Nieuwe zuigerveren kopen doe je al tegen een prijs van € 10 tot € 25 per set. Laat je dit door een autogarage doen, dan zijn de kosten veel hoger omdat de motor uit elkaar moet worden gehaald om de zuigerveren te vervangen.

TOP-producten over dit onderwerp: