catalog_tyre_img_alt
Even geduld, a.u.b.dotted
Winkelwagentje
#
11-1972
Uw winkelkarretje is leeg

Wanneer de schokdempers moeten worden vervangen: symptomen en kosten

2583 Weergaven

Doorgaans merken bestuurders pas dat er iets mis is met de schokdemper van de auto wanneer zich problemen voordoen, in andere woorden: wanneer het te laat is. Omwille van een optimale verkeersveiligheid en teneinde je auto in de beste conditie te houden, lees hier, wat je moet weten over deze essentiële onderdelen van je auto.

Demper of breker: een pot nat

Demper of breker: een pot nat

De schokdemper voor de auto is een hydraulische buis tussen het chassis van de auto en de wielen. Zijn belangrijkste taak is het absorberen of het reduceren van de compressie en terugvering van de veren en ophanging van de auto. Simpel gezegd: dit apparaat garandeert een soepele rit zonder de schokken en stoten waarvoor een ongelijk wegoppervlak kan zorgen. Iets technischer gezegd: het systeem maakt gebruik van de bewegingen van de ophanging, oftewel kinetische energie en zet deze om in hitte oftewel warmte-energie. De warmte wordt aan de atmosfeer afgegeven door gebruik te maken van de basisprincipes van warmtewisseling. Dit proces reduceert de impact voor de passagiers in het voertuig. Dit klinkt wat wetenschappelijk, maar in werkelijkheid is het een tamelijk eenvoudig proces.

De schokbreker houdt de wielen op de grond. Wanneer de wielen geen contact maken met de weg, kan de auto niet sturen of remmen. De demper duwt de band tegen het wegoppervlak en garandeert dat deze constant contact met de weg maakt. Tevens vertraagt het onderdeel de slijtage van de vering van de auto. De impact van hobbelige wegen wordt door de schokdemper verzacht. Dit ontlast ook andere onderdelen. Verder dempt hij de zijwaartse bewegingen van de carrosserie bij het rijden door de bocht. Dit komt de stabiliteit van de auto ten goede.

Tekenen van defect

Tekenen van defect

Bij het regulier onderhoud worden de schokdempers gecheckt en indien nodig vervangen. Het is niet volledig uit te sluiten dat in de tussentijd schade aan dit - overigens doorgaans uiterst robuuste - onderdeel optreedt. Een aantal symptomen wijzen op de noodzaak voor vervanging van de schokdemper.

Lekkende olie. Een van de meest gebruikelijke signalen voor een defecte schokbreker is wanneer hij begint te lekken: Het is een hydraulisch apparaat dat vloeistof bevat.

Een duikende voorkant en zwenken. Wanneer bij het trappen op de rem de auto zwenkt en de neus naar beneden duikt, kunnen defecte schokbrekers de oorzaak zijn.

Trillingen tijdens het rijden. Wanneer excessieve vibraties optreden bij het rijden, vooral wanneer deze vanuit het stuur lijken te komen, wijzen op een mankement in de ophanging.

Naveren. Wanneer de auto abnormaal lang naveert bij het rijden over een hobbel, wordt het tijd om hem te (laten) checken.

Onregelmatige zaagtandslijtage (cuppen) langs de loopvlakken van de banden is een teken dat de banden aan buitengewone schokken werden blootgesteld. Wanneer de banden deze schade vertonen, is het niet alleen tijd voor vervanging van de schokdempers, maar ook van de nieuwe autobanden kopen.

Vervanging

Vervanging

Een slechte schokbreker moet onmiddellijk worden vervangen. Dit geschiedt altijd paarsgewijs. Prijzen verschillen sterk en zijn ook afhankelijk van de specificaties van het onderdeel. Er zijn namelijk onderdelen verkrijgbaar die meer passen bij een bepaalde rijstijl of autogebruik, bijvoorbeeld voor terreinrijden. Koni schokdempers zijn merkproducten die compatibel zijn met een groot aantal automerken en modellen en verkrijgbaar voor prijzen die liggen tussen de € 85 en de € 300. Om de kosten te drukken, kun je overwegen de vervanging zelf te ondernemen. Wees je er wel van bewust dat je dient te beschikken over gereedschap zoals compressieklemmen voor de veren. Een momentsleutel is tevens onontbeerlijk aangezien de bevestigingsschroeven en -bouten met het juiste koppel moeten worden aangehaald. Als ervaren sleutelaar weet je heel goed dat het vervangen van de onderdelen vooraan ingewikkelder is dan de vervanging van de schokdempers achter.

Conclusie

Tenzij de schokdemper compleet kapot is, kan er met de onderdelen nog worden doorgereden wanneer ze zich in een vroeg stadium van slijtage bevinden. Het is echter verstandig bij de eerste tekenen van ongemak, de schokbrekers te vervangen. Het ene symptoom is alarmerender dan het andere. Bij verlies van olie moet er echter helemaal niet worden gewacht. Verlies van controle over de auto is dan een reëel risico, dat ook andere weggebruikers in gevaar kan brengen.

TOP-producten over dit onderwerp: